huishoud boekje - overzicht

deze maand is het een goed jaar geleden dat ik begonnen ben met alles in detail bij te houden in mijn huishoudboekje niet zozeer om een overzicht te krijgen van de vaste kosten , omdat ik die al goed kende , maar vooral voor de andere uitgaven boodschappen , opladen gsm ,kleding en andere zoals doe het zelf

overzicht van het afgelopen jaar:

hypotheek

deze was toen ik begon met mijn huishoud boekje 467.81 deze is door verschillende aflossingen ondertussen gedaald naar 441.02 (-26.79)
hier vind je een overzicht van de extra aflossingen

internet
deze was 25.5 maar is gestegen naar 26 (+0.50)

(verplichte)brandverzekering
van 27.95 naar 29.00

pensioensparen
deze heb ik verhoogt van 55 naar 60
meestal als ik een loonsverhoging krijg verhoog ik dit bedrag met 5 euro

ook gas en elektriciteit zijn gedaald
123.72 naar 123.32

ook al dacht ik dat deze gestegen waren , dit zal waarschijnlijk komen omdat een deel van de prijsverhogingen zijn gecompenseerd door de btw verlaging van 21% naar 6% op het elektriciteits gedeelte (die in januari terug naar 21% gaat en ook de gratis kwh's die we niet meer krijgen zal ook enkele euro's per maand schelen

ook heb ik een beter overzicht gekregen hoeveel ik besteed aan de boodschappen (ik woon nog thuis en doe een vast deel van de boodschappen)
deze is toch met zo'n 25/40 euro gedaald omdat ik nu meer prijzen uit mijn hoofd ken en weet wanneer iets echt goedkoper is via een promotie

ook neem ik minder geld cash op zodat ik minder impulsieve beslissingen neem
verder beschik ik over 2 zichtrekeningen waarvan ik 1 gebruik voor de hypotheek , brandverzekering en andere vaste (hoge) kosten , omdat op deze rekening mijn loon toekomt

de 2de rekening (en kaart) gebruik ik om boodschappen te doen en uitstappen en dergelijke
maar aangezien ik maar een klein bedrag per keer overschrijf houd dit me snel tegen om onzinnige dingen te kopen

door het huishoudboekje voorkom ik dat ik in het rood kom te staan , vroeger kwam het wel eens voor dat ik op het einde van de maand minder op mijn rekening had staan of dat ik de 1ste van de maand nodig had om mijn hypotheek af te lossen en daardoor moest ik geld afhalen van spaar rekeningen of mijn andere zichtrekening en deze storten op de rekening van de hypotheek , dat was soms wel stressen dit heb ik nu niet meer

nu voer ik betalingen direct in als ik een rekening krijg en laat ik deze 5 dagen voor vervaldatum uitvoeren , zo kunnen de rekeningen direct geklasseerd worden ,deze worden direct in het huishoudboekje gezet zodat ik eventuele tekorten snel zou opmerken hierdoor voorkom ik ook dat ik hoge administratieve kosten moet betalen als ik te laat zou betalen

hiermee bewijs ik nog  eens dat een huishoudboekje (of hoe je het ook noemen wil) zin heeft
door dit overzicht kan ik makkelijker grote uitgaven zoals extra aflossingen inplannen en dit was de bedoeling

wat heeft u huishoudboekje je geleerd ?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Passief inkomen van december 2021

Overzicht sparen/investeringen juni/juli 2021

Passief inkomen van april 2021