nieuwsbrief van de bank

gisteren kreeg ik in mijn mailbox een nieuwsbrief van mijn bank , niets speciaals op het eerst zicht ik krijg die al meer dan  jaar , maar wat lees ik in die brief ?
een voorbeeld ivm het vervroegd aflossen van de hypotheek
dit vond ik toch raar zeker als je de reactie van de bank(<--link) op mijn aflossingen ziet ok het gaat niet over de bedragen die in de nieuwsbrief gegeven worden maar toch

"Een voorbeeld     Stel, u sloot in 2008 een woonkrediet van 200.000 EUR af (looptijd 20 jaar, vaste rentevoet van 4,5% en constante mensualiteiten). Daardoor betaalt u maandelijks 1.255,58 EUR aan interesten en kapitaal terug. Vandaag, zes jaar later, hebt u een spaarpot van 30.000 EUR bij elkaar gespaard.
Scenario 1: sparen    U plaatst de 30.000 EUR op een spaarrekening die momenteel 0,5% interest op jaarbasis opbrengt. Als we - voor de eenvoud - ervan uitgaan dat de rente ongewijzigd blijft, dan groeit dat bedrag gedurende de resterende 14 jaar uit tot 32.169,63 EUR.
Scenario 2: vervroegd aflossen     Gebruikt u de 30.000 EUR liever om uw woonkrediet gedeeltelijk af te betalen? In dat geval daalt de maandelijkse aflossing (tegen dezelfde voorwaarden van het oude woonkrediet) met 239,65 EUR tot 1.015,93 EUR. Over de resterende looptijd bespaart u zo 40.260,75 EUR.
Scenario 3: vervroegd aflossen + sparen     Wanneer u het bespaarde bedrag van 239,65 EUR bovendien elke maand op een spaarboekje plaatst, dan hebt u - bij een rentevoet van 0,5% - na 14 jaar zelfs 41.708,33 EUR bij elkaar gespaard. Dat is 9.538,70 EUR meer dan in scenario 1.
En de wederbeleggingsvergoeding?     Wanneer u een oude lening wilt laten omzetten in een nieuwe, moet u een wederbeleggingsvergoeding betalen. Die komt overeen met drie maanden interest op het vervroegd terugbetaalde gedeelte (dus 30.000 EUR): goed voor 330,73 EUR. De uiteindelijke besparing in scenario 3 bedraagt dan 9.207,96 EUR."

even berekenen wat dit in mijn situatie zou geven ...

mijn hypotheek bedraagt 88000 met een looptijd van 25 jaar met een rente van 4.145% met constante mensualiteiten (het bedrag blijft gelijk ,de verdeling rente kapitaal verandert ) ik heb 1650 gespaard (dit is het bedrag dat ik deze maand ga aflossen)

scenario 1: sparen

ik spaar de 1650 aan een rente van 0.50%
zoals in de nieuwsbrief ga ik er van uit dat de rente onveranderd blijft  brengt me dit na 23 jaar (de periode dat de lening nog loopt) op 200 euro

scenario 2: aflossen

ik gebruik de 1650 voor de aflossing dit brengt me na 23 jaar 868.81 euro op (de kosten zijn al verrekent , zie vorige blogpost)

scenario 3: sparen en aflossen

als ik de maandelijkse rente besparingen zou sparen zou me dit nog meer opbrengen , maar aangezien ik nog geen nieuwe aflostabel heb met de juiste bedragen valt dit nog niet te berekenen

wederbelegingsvergoeding ?

deze is al in de berekening opgenomen

zoals je kan zien levert aflossen mij meer op dan sparen , hierdoor blijf ik het raar vinden dat de bank zo een negatieve reactie gaf op mijn aflossing

Reacties

Populaire posts van deze blog

Passief inkomen van december 2021

Overzicht sparen/investeringen juni/juli 2021

Passief inkomen van april 2021