hypotheek 2019

beetje vroeger dan andere jaren geef ik mijn overzicht van dit jaar op financieel gebied.

in dit deel ga ik het hebben over de hypotheek en de gestelde doelen voor de hypotheek.

zoals jullie al gezien hebben heb ik het doel dat ik mij voor 2019 gesteld heb niet gehaald (zijkant blog)

het gestelde doel voor 2019 was 15000 euro die ik zou aflossen op de hypotheek. dit is niet gelukt. ik heb maar 4214.39 euro afgelost (enkel in 2012 en 2013 betaalde ik minder aan de aflossingen dan dit jaar)

dit heeft verschillende redenen zoals de inkorting van de hypotheek die maar bleef aanslepen hierdoor durfde ik niet aflossen om het niet nog ingewikkelder te maken en de bank het excuus te geven om het nog langer te laten aanslepen ... net na dat de inkorting een feit was heb ik toch een extra aflossing gedaan van 1302.73 (de bank heeft meer toegekend dan de 1300 dit ik overgeschreven had omdat de aflossing te laat van de rekening gegaan was) maar omdat de bank verwacht dat de volgende aflossingen minimum 10% is van de oorspronkelijke hypotheek (hypotheek na herfinanciering) moest ik per keer 6840 euro overschrijven ,terwijl vroeger ik het bedrag zelf mocht kiezen ,hierdoor is de motivatie toch wat weg maar dit komt ook door de 2de rede...

de 2de rede waarom er minder geld in de hypotheek is gekropen is het feit dat ik mijn geld op andere manieren heb gebruikt zoals investeren in vastgoedprojecten en crowdfunding.. hier is toch een paar duizend euro's naar toe gegaan omdat deze meer opbrengen dan de hypotheek en ook dat ik het bedrag kan kiezen die stukken lager ligt dan wat de bank verwacht voor een nieuwe aflossing (waar de procedure moeilijker en ingewikkelder is geworden).

voor volgend jaar zal ik een veel minder ambitieus doel stellen dit door bovenstaande redenen. ik ga mijn best doen om dit jaar (2020) het doel van 5000 euro aan aflossingen te halen , wat neer komt op een extra aflossing van +/- 2000 euro (wat toch een besparing van iets meer dan 20 euro zou opleveren per maand ) hierdoor zou het maandbedrag zakken onder de 400 euro wat op zich ook wel mooi is (momenteel is deze 413.58 euro)

in een volgend blogje ga ik het hebben over mijn doel van de spaarrekening(en)
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Passief inkomen van december 2021

Overzicht sparen/investeringen juni/juli 2021

Passief inkomen van april 2021