2013

2013


het jaar 2013 is het jaar dat ik besloten heb om eens meer op de kleintjes te letten zodat ik tegenvallers beter kan opvangen

hiervoor heb ik naar allerlei kosten gekeken

gsm:

hier dacht ik dat ik niets kon besparen maar ik heb toch maar eens gekeken en tot mijn verbazing viel er hier toch op te besparen zo'n kleine 40 euro op jaarbasis

winkelen:

bij het winkelen gebruik ik steeds een boodschappenlijstje en ik moet zeggen dit help goed , ook kijk ik beter de prijzen van de producten die ik nodig heb na handig hierbij zijn de online webwinkels zoals delhaize

ook de hypotheek en de bijkomende kosten moesten er aan geloven

een meevaller dit jaar kwam van de bank (bnp paribas fortis)
deze lanceerde een virtuele bank namelijk hellobank niets speciaal zou je denken maar voor mij was dit een meevaller

het is namelijk mogelijk u bestaande rekening (bnp pariba fortis) over te zetten
zonder dat je de korting op je lening verliest en aangezien deze rekening gratis is en ook gratis wordt overgezet heb ik niet getwijfeld en dus gebruik ik vanaf augustus de gratis hellobank rekening

dit is een besparing van 743,60 euro (2.60 * 286) over de volledige looptijd van mijn hypotheek (er van uitgaande dat de prijs van de zichtrekening niet stijgen)
bij komend voordeel is dat ik gewoon kan inloggen bij homebank van bnp waardoor er eigenlijk niets verandert...

brandverzekering:

deze had ik samen met de lening afgesloten zonder eigenlijk te kijken wat wel en wat niet gedekt was en dit was niet echt slim dus heb ik eens naar de bank gebeld om een afspraak te maken om deze verzekering wat meer naar mijn noden/wensen aan te passen (ik heb er een extra dienst die ik nooit zou gebruiken eruitgehaald )

dit leverde een kleine besparing per maand op zonder dat ik minder goed verzekert ben

van 31.15 naar 27.95 kleine maandelijkse besparing van 3.20

hypotheek

hierbij heb ik eerst de bank een e-mail gestuurd dat ik een vervroegde aflossing wou doen van 750 euro en wat de mogelijke kosten en stappen waren
na een paar dagen kreeg ik het antwoord wat de kosten waren en hoe het ging gebeuren , ik diende enkel via mail te bevestigen , aangezien de kosten relatief laag waren (9.49 euro) heb ik toegezegd het bedrag af te lossen

dus heb ik deze maand (dec 13) mijn eerste extra aflossing gedaan
de aflossing was 750 euro (kapitaal) en koste mij met wederbelegingsvergoeding en rente 759.49

door deze aflossing veranderde het af te lossen bedrag in januari 463.66 (ipv 467.81) de uitgespaarde rente over de volledige termijn (zonder extra aflossing)
is 406.66 (de kost van 9.49 is al verrekent) en aangezien ik nergens onder de korf voor belastingaftrek val verlies ik hier niets aan aftrek ...

met deze goede vooruitzichten ga ik 2014 in ....

Reacties

Populaire posts van deze blog

Passief inkomen van december 2021

Overzicht sparen/investeringen juni/juli 2021

Passief inkomen van april 2021