2de herfinanciering - deel 1

zoals je in mijn vorig blog berichtje kon lezen had ik gisteren een afspraak in de bank waar mijn hypotheek loop om eens te kijken of herfinanciering of inkorten van de looptijd mogelijk was ,deze afspraak werd pas 13 dagen na de vragen via mail gemaakt

ik heb van de bank verschillende voorstellen gekregen waar ik direct een paar van geschrapt heb

zo was het inkorten van de hypotheek met behoud van de rente (3.145%) niet interessant ook al was deze bijna volledig gratis het bedrag dat ik er zou mee besparen lag rond de 1000 euro over de volledige looptijd van 15 jaar , niet de moeite

het 2 de voorstel was een herfinanciering op 15 jaar met een nieuwe rente voet van 2.16% hierbij ging de bank ervan uit dat ik de kosten die gemaakt moesten worden ging mee lenen , wat ik dus zeker niet wilde ,dus werd het voorstel aangepast aan mijn opmerkingen , door de kosten niet mee te lenen zakte het maandbedrag naar ongeveer 460 euro wat lager was dan mijn verwachting (+- 470) dus heb ik het voorstel laten aanpassen naar 14 jaar

het uiteindelijke voorstel van de bank luid als volgt

nieuw openstaand bedrag - 68400 (was origineel 69422.26 , het verschil komt bij de "kosten")
nieuwe looptijd komt op 14 jaar
het maandbedrag komt op 471.41
totaal aan rente die ik zou moeten betalen komt over de volledige looptijd op ongeveer 10800

de bedragen kunnen nog een beetje veranderen met een paar centen , volgende vrijdag 15 april ga ik het voorstel definitief ondertekenen als "brussel" zijn goedkeuring heeft gegeven

als dit werkelijkheid wordt kom ik dicht bij mijn doel om voor mijn 40 ste van mijn hypotheek af te zijn dit is nu 44 jaar (als deze ingaat op 1 mei)

het maandbedrag is wel een stukje hoger 471.41 ipv de 403.38 die ik nu betaal al was het originele bedrag in 2012 467.81

vooral de looptijd vermindering vind ik goed
originele lening 25 jaar
1 ste herfinanciering 20 jaar (inkorting met  2 jaar 5 maand)
2 de herfinanciering 14 jaar inkorting met 3 jaar 8 maand (als deze ingaat in mei)

als ik dit binnen een paar jaar nog eens kan doen dan lukt het zeker voor mijn 40 ste van de hypotheek af te zijn , als de rente's nog wat zakken

wat en hoeveel ik juist ga besparen laat ik zeker weten als ik de definitieve tabellen heb en de eerst aflossing een feit is (aangezien de rente op dagbasis wordt berekend)

ivm de stoelen die ik gratis weg wou doen , deze zijn reeds opgehaald :)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Passief inkomen van december 2021

Overzicht sparen/investeringen juni/juli 2021

Passief inkomen van april 2021