banken , ze leren het nooit ...*update*

deze week heb ik kennis gemaakt (nog steeds) met het griepvirus en voelde me dus niet goed , maar het kon erger blijkbaar

ik hoorde ineens op de radio dat de banken het herfinancieren van een bestaande lening te goedkoop vinden en dat hun marges onder druk staan (en nog een paar redenen)  dit werd gezegd door een bank die nog is gered door miljarden belastinggeld en die voor een prikje is verkocht aan onze Franse buren die nu alle winsten nog eens mogen opstrijken

daar kan ik het van krijgen , banken maken (terug) miljarden winst en nu dat de consumenten een beetje kunnen "profiteren" van een herfinanciering gaan ze weer proberen om moeilijk te doen

gelukkig zijn zowel de regering als onze belangrijkste consumenten organisatie's tegen

ik ben ook tegen niet alleen voor mij maar vooral voor mensen die enkele jaren geleden een lening aan 4-5% of meer hebben afgesloten

op een gemiddeld bedrag van 200000 betekent dit al minsten een kost van 2000 euro zonder dossier kosten (4%)

bij 5% loopt dit al op tot 2500 euro dit ook zonder dossierkosten
dit vind ik toch al mooie bedragen die banken krijgen +de rente die ze al verdienen op het geleende kapitaal en ook als je weet dat de bank dit geld kan "lenen" aan minder dan 0.50%

ook moeten wij consumenten aanvaarden dat ons (!!) geld niets meer opbrengt bij die grootbanken en zij ons zeggen dat wij de markt omstandig heden (versta lage rentes) moeten aanvaarden vind ik dat banken ook mogen aanvaarden dat ze iets minder winst maken

geef wat minder miljarden aan speculanten , aandeelhouders , bonussen en dergelijke en u winst is terug op pijl

-update-
dit zijn dan nog enkel maar opmerkingen als het gaat over herfinancieren bij de zelfde bank , kun/wil je zelf naar een andere bank gaan dan komt de overheid nog met verschillende extra kosten aanzetten zoals er zijn btw (21%) bij de notariskosten ook het herschrijven en registratie rechten van de hypotheek kost veel geld waardoor de factuur bij een herfinanciering snel oploopt tot een 7000 euro ...

terwijl de overheid hier toch winst uit haalt als de mensen lagere lasten hebben kunnen ze meer uitgeven aan dingen die belangrijker zijn voor de reële economie ...

sorry dit moest ik even kwijt



Reacties

Populaire posts van deze blog

Passief inkomen van december 2021

Overzicht sparen/investeringen juni/juli 2021

Passief inkomen van april 2021